nurseinuganda.reismee.nl

Geboortegolf

Donderdag 14-06-2018

Toen ik vanmorgen richting de afdeling liep, kwam ik een vrouw tegen die wel heel moeilijk liep. Ik dacht, dat kan niet lang meer duren! Ruth, die uit de nachtdienst kwam, vertelde me dat ze weeën had vanaf gisteravond. Ik werkte samen met Kevin, een hele fijne collega om mee samen te werken. Ze praat waar ik bij ben steeds Engels en legt alles uit wat ze doet. Toen ik het dagelijkse rondje observaties deed, keek één van de vrouwen me zo heel hulpeloos aan. Ik keek nog eens goed en ze knikte naar me en ik dacht Ho, nu moeten we haast gaan maken. Ik ging gauw Kevin halen en zei tegen haar dat ik dacht dat de geboorte bij die vrouw gestart was. We hebben haar naar de speciale ruimte hiervoor gebracht en inderdaad , ze had volledige ontsluiting. Kevin zei, deze keer kun je wel helpen. Dus ik ook zo’n gekke schort voor en van die vislaarzen aan en ready to go! ;) de baby kwam super snel, was er gewoon ineens. Terwijl Kevin de moeder een hechting gaf, mocht ik de baby afdrogen en de navelstreng doorknippen. Zo apart, in mijn handen begon het ineens te huilen. Toen gaf ik het maar gauw aan de moeder, die heel gelukkig leek met haar nieuwe dochter. :)

Bijna direct nadat we alles een beetje schoon hadden, kwam de moeder die ik vanmorgen tegen kwam er achter aan. Ze was nog maar 17 en was haar eerste kindje. Eigenlijk hebben Kevin en ik precies hetzelfde gedaan en deze moeder kreeg ook een mooi gezond meisje.

Het was een dag van ‘good teamwork’ volgens Kevin;) en we gingen met een super voldaan gevoel naar huis.


Vrijdag 15-06-2018

Jaja, laatste dagje op de kraamafdeling! Het was een rustige dag, rond 10 uur kwamen alle collega s even om mij gedag te zeggen. Hoewel het gesprek na 10 min overging in Luganda en ik er dus niks meer van verstond, vond ik het toch heel lief dat ze voor mij gekomen waren. ;) Als een goede afsluiter stond er in de middag een keizersnede gepland en de dokter vond het goed dat ik meekeek. In een verstandige bui, had ik van tevoren gegeten waar ik heel blij mee was. Het ging heel vlotjes. Verdoving, vervolgens een best grote snee in onderbuik en de baby werd er zo uitgevist. Ik zag precies alle lagen, heel apart. Weer een bijzondere ervaring meegemaakt!

Uit het werk, gauw me tas gepakt want in een avontuurlijke bui had ik me aangemeld voor rafting. :) een shuttlebus vanuit Kampala pikte me op in Mukono en bracht ons naar Jinja. We overnachtten op Hairy Lemon, een geweldig prachtig eiland in de Nijl. Echt een hele mooie stille plek midden in de natuur met allemaal bijzondere vogelsoorten en apen. Deze plek was 2 min vanaf de plek waar we het water in zouden gaan. Het personeel vertelde ons dat er over 1 á 2 maanden een dam in het water gebouwd word, om stroom op te wekken. Dit betekent dat het hele eiland en de meeste van de beste rapids voor rafting en kayaking onder water zal verdwijnen! We waren dus een paar van de gelukkigen die het nog kunnen meemaken.

Zaterdag 16-06-2018

Heerlijke dag op het water geweest, de rafting was geweldig! Spannend om met je boot op die golf in te gaan en met zn allen proberen niet om te kieperen;). Iets wat je gewoon een keer moet meemaken. Enorm genoten van de gezelligheid en de dag afgesloten met een goede barbeque. ;)

Maandag 18-06-2018

Vandaag was mijn eerste dag op de algemene afdeling. Deze bestaat eigenlijk uit drie afdelingen : mannen, vrouwen en kinderen. Je ziet alles door elkaar, van chirurgische tot interne patiënt en van acuut tot chronisch. Ik heb veel indrukken opgedaan. Ook hardgewerkt ;) medicijnen gedeelt, neusmaagsonde ingebracht, de dokter geassisteerd bij het hechten van een wond, enz. De dag vloog voorbij en ik heb echt genoten. Ik voelde me goed op mijn plek want deze afdeling lijkt nog het meest op mijn plek in het ziekenhuis in Nederland, denk ik;). Morgen weer lekker aan de gang!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change