nurseinuganda.reismee.nl

Week 3 in St Francis

Dinsdag 19-06-2018

Ook vandaag mocht ik weer de handen uit de mouwen steken op de general ward. Het begon aardig rustig. Lucia was mijn collega deze dag en samen deden we de ronde, gaven we medicatie en de andere nodige zorg. Vervolgens kwam de dokter, we bespraken elke patiënt uitgebreid. Dit vond ik heel interessant. Het was ook leuk want ze waren allebei heel geïnteresseerd in hoe wij in Nederland met sommige dingen omgaan. We hadden bijvoorbeeld een erg zieke mevrouw, ze was stervende. De dokter gaf toe dat hij eigenlijk niet meer wist wat hij moest doen en om toch iets te doen, wilde hij een neusmaagsonde plaatsen. Maar dit lukte niet door veel slijmvorming. We hebben toen een interessant gesprek gehad over palliatieve zorg, zorg aan de stervende, puur gericht op comfort en niet op genezing. En familieparticipatie hierin. Ook dit is iets wat in het ziekenhuis nog verder ontwikkeld kan worden! Later op de dag stierf deze vrouw en hebben de dokter en ik de laatste zorg gegeven. Heel bijzonder.

De familie kwam allemaal en hebben heel hard gehuild en geschreeuwd. Ik vond het gewoon een beetje eng en naar. Lucia merkte dit en zei tegen me dat dit heel gewoon is. Mensen hier zien het echt als een zwakte om emoties te tonen, behalve als een familielid gestorven is.


Woensdag 20-06-2018

Woundcaredag! Gisteren had ik gebeld naar st Matthias School en de UMEA School en afgesproken om vandaag te komen. Ik was wel een beetje zenuwachtig, ze verwachten best veel van je. Maar goed, hele tas volgegooid met verbandmiddelen en gaan. Ik verwachtte eigenlijk een hoop kleinigheidjes, het zijn toch kinderen he, die vinden het ook gewoon interessant. Ook verwachtte ik veel vieze wonden, dat is ook wat ik in het ziekenhuis heb gezien tot nu toe. Ik liep daar dat schoolterrein op, gelijk : “ mzungu, mzungu! “ Vijftig kinderen om me heen, kon geen stap meer zetten;) maar gelukkig was daar het schoolhoofd, een dik mollig mensje, die de kinderen tot orde riep. Midden op het terrein kreeg ik een tafeltje en alle kinderen met wonden gingen in de rij staan. Nou, geen kleinigheidjes dus he. Poe! Het deed al zeer als ik er naar keek. Veel valwonden op knieën en ellebogen, maar ook snijwonden op handen en armen. En het meeste nog denk ik aan de voeten, veel dragen geen schoenen. Ik heb alles schoongemaakt en geprobeerd op de juiste manier te behandelen. Sommige kinderen wilde ik ook wat uitleggen, maar dat ging helaas moeilijk want ze verstonden me niet goed. Het enige wat ze onthouden hebben is mijn naam : Essie. Esmeralda ben ik twee weken geleden al mee gestopt, want dat was veel te moeilijk. Ook al mijn collega’s houden het bij Essie. ;)


Donderdag 21-06-2018

Na alle wonden van gisteren, weer met frisse moed het ziekenhuis in. Daar ging het gewoon verder met de wonden. Twee nieuwe patiënten waren opgenomen, een vrouw en een man. Ik schrok echt toen ik ze zag, wat een naar gezicht..! De man was in een gevecht terecht gekomen Gebroken neus, blauw oog, aan één kant was helemaal vel van zijn gezicht weg en hij had een hele grote snee dwars door zijn oor. En dan de vrouw, ik krijg nu weer helemaal kippenvel. Haar zoon had onder invloed van drugs meerdere keren met een mes op haar hoofd ingeramd. Echt verschrikkelijk. De dokter verwees haar naar een groter ziekenhuis, waar ze ct-scan kunnen doen want we verwachten dat ze hersenschade opgelopen heeft. Catherine, mijn collega van vandaag heeft de zorg voor hen op zich genomen en ik heb me op de kinderen gestort. Ik ben toch meer geschikt voor een niet-snijdende afdeling denk ik... heftig dagje vond ik!


Ps: veel mensen vragen om meer foto’s uit het ziekenhuis. Dat snap ik. Toch maak ik ze niet, voor patientenprivacy. Als ik in het ziekenhuis lag, zat ik ook niet echt te wachten op een verpleegkundige met een camera voor haar neus:)

Reacties

Reacties

Rico

Hoi “Essie” hele tijd nog de laatste week erg mooi werk wat je mag doen daar.

Marian

Hee,
Wat mooi om te lezen wat je daar allemaal doet.
Mooie en leerzame ervaring zeg!
Veel succes nog, de tijd die je daar bent.

Liefs

Esmeralda Dekker

Dankjewel! Leuk dat jullie allemaal geïnteresseerd zijn!

Erika

Hey Esmeralda
Super mooie ervaringen opgedaan zeg?goeie terugreis?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change